top of page

הקשר בין לחץ להשמנה ואינטליגנציה

אחד היתרונות הבולטים של היוגה הוא העובדה שהיוגה מרגיעה ומפחיתה לחצים וסטרס. החיים כיום מכניסים אותנו לרמות מטורפות של לחצים, כל דקה מדודה, כל רגע חשוב להספיק עוד משהו ורשימת המטלות והחובות אינה נגמרת ואפילו לא מתקצרת... במיוחד פה במרכז - תל אביב / רמת גן / גבעתיים...

אצלי בסיום השיעור, שהוא כולו שיעור רגוע ונעים, בתנוחת השוואסנה (תנוחת הגופה - האחרונה בשיעור), אני משמיעה מוזיקה רגועה / צלילי קערות טיביות ומדי פעם אני גם מנגנת על הפסנתר, על מנת לאפשר למתרגלים שלי עד כמה שניתן להשקיט את המיינד מהמחשבות היומיומיות הטורדניות, להרגע ולהנות מהצלילים הנעימים והמרפאים.

בעיות הנגרמות מסטרס

מחקרים מראים שסטרס כרוני פוגע ביעילות המערכת החיסונית ובתהליך הריפוי הטבעי של הרקמות שלנו, הם גם מראים שסטרס כרוני גורם להאצה של תהליך ההזדקנות (אירועים טראומטיים ולחץ כרוני מקצרים את הטלומרים - הקצוות המגנים של הכרומוזומים, מה שגורם לתאים להזדקן במהירות. הבשורות הטובות - פעילות גופנית קבועה, לפחות 3 פעמים בשבוע יכולה להפוך את היוצרות).

בנוסף, הם מראים שסטרס תורם למגוון סימפטומים ומצבי מחלה כולל לחץ דם גבוה, בעיות שינה, כאבי ראש, דלקות פרקים, מגוון מצבי מחלה במערכת העיכול, סוכרת, מחלות אוטואימוניות, מחלות לב, סרטן, שבץ ודכאון.

ההורמונים המשתחררים בעת לחץ עלולים לגרום לשינויים בכלי הדם שיכולים לגרום לכאבי ראש ואפילו למיגרנות. הכאבים יכולים להתרחש גם במהלך התקופה המלחיצה וגם לאחר שהלחץ מתפוגג. לחץ יכול לגרום גם למתח בשרירים שעלול להחמיר את המיגרנה וכאב הראש.

לדברי חוקרים, לחץ מתמשך עלול למנוע משיער לגדול בצורה סדירה ואף לגרום להתקרחות זמנית. בנוסף, טוענים החוקרים, כי גם נשירת שיער היא תגובה ללחץ קצר או מתמשך.

לחץ יכול לגרום לכאבי גב חמורים, ולתרום להחמרה של כאבים קיימים. הסיבה לכך, היא כי תגובת Fight or Flight ("ברח או הילחם") גורמת לשרירים להיות מתוחים, מה שגורם לכאבים. מחקר שנעשה באירופה בשנה האחרונה, תרם לממצאים בשטח כשגילה כי חרדה ומחשבות שליליות עלולים לגרום לכאבי גב.

הרגעות ביוגה

הקשר בין סטרס להשמנה

מחקרים קשרו את הקורטיזול, ההורמון שמשתחרר בגוף בזמנים של לחץ, לחשק בלתי מוסבר לסוכר ולשומנים.

חוקרים טוענים כי ניתן לשייך כמעט באופן ישיר לחץ למשקל עודף. אחד ההסברים לקשר ההדוק הזה הוא כי לחץ מוביל לאכילה לא בריאה, אבל גם לעובדה כי קורטיזול עלול להגדיל את כמות תאי השומן בגוף. רמות גבוהות של קורטיזול נקשרו לשומן בטני.

מצב הסטרס נועד להכניס אותנו למצב "Fight or Flight" ('ברח או הילחם'), מצב שיכול לעזור לנו לברוח מחיות טורפות באמצעות הזרמה של סוכר זמין לדם שיגרום לשרירים לעבוד יותר טוב, אך כאשר אנחנו יושבים בישיבה מלחיצה בעבודה אנחנו לא ממש יכולים לברוח וגם לא ממש להלחם ואז הגוף והנפש לא ממש יודעים מה לעשות, אנחנו רק יושבים לחוצים בלי להפעיל שרירים לצורך בריחה או לחימה.

"Fight or Flight"

ומה עושה הגוף עם הסוכר העודף שלא השתמש בו להפעלת השרירים? מכניס אותו לתאי השומנים...

גם לאחר שהסתיים המצב המלחיץ, הגוף שהיה בלחץ ואמור היה לרוץ עכשיו שעה או להלחם באיזו חיה, דורש אספקה של מזון להשלים את החסר...

הקשר בין סטרס לאינטליגנציה

דבר מדהים נוסף המדבר על הקשר בין סטרס לרמת האינטיליגנציה - חוקר בשם אלדר שפיר חקר את ​​הקשר בין השניים ומצא שסטרס ולחץ נפשי מורידים ב 13 נקודות את ה IQ שלנו! כלומר, אפשר ממש להביא את עצמנו לרמה של גאונות ולרמה של פיגור רק לפי רמות הסטרס שלנו! זאת מאחר וכאשר אנחנו בסטרס השכבה החיצונית של המוח שלנו (הנאו קורטקס - קליפת המוח) מפסיקה לעבוד ואנחנו פועלים מתוך הישרדות, כלומר פחות התנהגות אנושית ויותר התנהגות חייתית...

מחקר נוסף, שנעשה ע"י חוקרים מאונ' אילינוי מצא כי תרגול יוגה 3 פעמים בשבוע במשך 8 שבועות משפר באופן דרמטי יכולות קוגניטיביות כמו זיכרון, ביצוע מטלות מחשבתיות כמו פתרון בעיות ואת מהירות הפעולות הללו. החוקרים בדקו יותר מ-100 איש בין הגילאים 55-79, ביניהם 61 עסקו ביוגה, והשאר בתרגילים של מתיחות ותרגילי כושר. לאחר 8 שבועות, הקבוצה שעסקה ביוגה הראתה שיפור דרמטי בתפקודיים כמו זיכרון (שיחזור מידע), פתרון בעיות וחשיבה יצירתית לעומת התקופה שלפני התחלת האימון. בקבוצה השנייה לא נרשם שיפור משמעותי בביצוע המטלות לעומת התקופה של לפני התחלת ביצוע תרגילי הכושר. שאר המשתנים כמו גיל, מין, מצב סוציו אקונומי ופקטורים דמוגרפיים נוספים היו זהים.

המחקר מצביע על כך כי תרגול יוגה דורש מיקוד וריכוז רב כדי לבצע את התרגילים הגורמים לשליטה בגוף ולנשימה בקצב קבוע. עורך המחקר מסביר כי הריכוז והמיקוד הנדרשים, מוצאים את דרכם גם מחוץ לשיעור, וזה מה שגורם לשיפור הדרמטי בתיפקודים הקוגניטייבים.

מחקרים בנושא משנים קודמות, מצביעים על כך כי ליוגה יש השפעה חיובית מיידית גם על הפחתת חרדה, דיכאון וסטרס. כלומר, ליוגה יש השפעה מיידית על מערכת העצבים הסימפטטית.

עורך המחקר מוסיף ואומר כי היות שידוע לנו הקשר בין לחץ, סטרס ותפקודים קוגניטיביים, מתברר על פי תוצאות המחקר כי תהליך של 8 שבועות יכול לשפר את מצבם של אנשים השרויים בחרדות ובלחץ באופן דרמטי.

אז בואו נהיה חכמים ונתרגל יוגה ;)

bottom of page